Mål vs. Værdier

Del artikel:

Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på email

Denne artikel er en redigeret udgave af et afsnit i bogen Den Sidste Fitnessbog, skrevet af Frederik Hecht.

Under den indledende samtale med mine klienter er målsætninger altid en del af snakken. “Mit mål er at tabe mig fem til ti kilo”, er nok et eksempel på en af de mest hyppige målsætninger, jeg hører i mit arbejde.

For nogle er vægttab deres primære mål og for andre står den længere nede på listen. Men den er der stort set altid i en eller anden form.

Det er ikke et problem, at vægttab er et mål. Men hvis målet og fremgangsmåden ikke er i led med ens værdier, så kan det hurtigt blive et problem. Med værdier mener jeg de ting, som er vigtige for os i livet. Ting som bringer os lykke, glæde og giver mening for os.

Vi mennesker er generelt alt for gode til at stirre os blindt på et mål uden at have vores grundlæggende værdier eller præferencer med i ligningen. I de tilfælde baserer vi vores handlinger ud fra en strategi, som ofte er meget kortlivet.

Vi gør ting, som er urealistiske, uholdbare og som vi ikke kan blive ved med at gøre.

Når fremgangsmåden ikke er i led med ens værdier

Vender vi tilbage til målet om vægttab, og hvordan man når sit mål på den mest effektive måde, er svaret ret simpelt. Spis så lidt som muligt og dyrk så meget motion som muligt. Det er en fremgangsmåde, som vil resultere i et stort vægttab.

Hvis man skulle gå lidt mere konkret til værks, kunne man eksempelvis følge en Keto-diæt, hvor man gør det forbudt at spise kulhydrater (på kort sagt har man normalt let ved at opnå et kalorieunderskud, hvis kulhydrater elimineres fra kosten). Kombiner dette med to timers daglig, intens cardio på løbebåndet, og inden længe har man smidt en god portion fedt.

Det er en virkelig effektiv strategi til vægttab. Men hvad er chancen for, at du kan blive ved med at gøre det? Hvad er sandsynligheden for, at du definitivt stopper med at spise kulhydrater, vælger at spendere to timer på et løbebånd hver eneste dag og bliver ved med det langt ud i fremtiden?

Jeg forestiller mig, at den er pænt lille.

Problemet i dette eksempel er, at vi ikke baserer vores handlinger på baggrund af vores værdier.

En god måde at anskue det på, er at se ens mål som destinationen og ens værdier som retningen. Har man styr på retningen, er det blot et spørgsmål om tid, før man når sin destination.

Det er især gældende, når vi snakker om kost og træning. For har vi styr på retningen, det vil sige hvad der tilfører værdi og giver mening for os, bliver det så meget lettere at arbejde os hen imod vores mål.

Omvendt, hvis man er alt for fikseret på målet, og man fuldstændig ignorerer sine værdier (hvilket jo ofte er tilfældet), er man tilbøjelig til at gøre noget virkelig åndssvagt. Man tvinger sig selv til at gå på løbebåndet 45 minutter efter hver træning, man opstiller nye og ulidelige kostregler for sig selv, og man gør generelt uholdbare ting.

Hvis dit mål sender dig i en helt anden retning end dine værdier, skal du enten justere din retning, så den passer til dine værdier, eller du skal finde dig et nyt og bedre mål.

Mål er ikke et must

Gennem tiderne har jeg haft mange klienter i gennem et forløb, som ikke har haft et decideret mål – andet end et ønske om at være mere fysisk aktiv og spise lidt sundere. På trods af et ukonkret eller manglende mål, har flere af dem alligevel opnået utrolige resultater.

Resultaterne kommer af, at de blot er blevet mere bevidste om deres værdier, og de har lært at træne og spise på en måde, som er i overensstemmelse med disse værdier.

Finder man en grundlæggende værdi i at spise sundt, være fysisk aktiv og leve på en måde, som er godt for ens fysiske og mentale sundhed, og finder man en god måde at sætte disse værdier i praksis, vil man få gode resultater.

Det er i sidste ende dine handlinger, som har betydning. Og hvis dine handlinger matcher dine værdier, vil du få succes, om du så har et mål eller ej.

Jeg prøver ikke at overbevise dig om, at det er skidt at sætte sig nogle mål, for det er det ikke. Men vi skal sørge for, at vores mål og måden vi handler på ud fra de mål, matcher vores værdier.

Opret en gratis bruger på Bodysmart

Få hjælp til vægttab, træning og kost uden at skulle investere i en dyr personlig træner eller online coach.