Skal man dyrke cardio?

Del artikel:

Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på email

Inden for fitnessterminologi er cardio dybest set et andet ord for konditionstræning. Den slags fysiske aktivitet som medfører ændringer i kredsløbet. Det kan naturligvis udføres gennem mange forskellige aktiviteter, såsom en rask gåtur, cykeltur eller en hvilken som helst aktivitet, som får pulsen til at stige.

Men spørger du den gængse fitnessudøver, er cardio nærmere forbundet med en tur på løbebåndet, crosstraineren, stairmasteren eller kondicyklen.

Cardio bliver ofte anset som værende en helt essentiel komponent af træningen. Har man ikke dyrket cardio under ens workout, har man ikke rigtig trænet, vil nogle postulere. Der er som beskrevet flere fordele ved at dyrke cardio, og såvel som med alle former for fysisk aktivitet, forbrænder cardio også kalorier.

Det faktum leder mig frem til en skarp påstand, nemlig at kalorieforbrændingen er en af de primære årsager til, at folk dyrker cardio. Det gør sig ikke gældende for alle, men det gør det for rigtig mange.

Cardio som middel til vægttab

Det er populært at bruge cardio som et middel til enten at tabe sig, vedligeholde vægten eller i nogle tilfælde som en måde at forbrænde de ekstra kalorier, man ‘er kommet’ til at spise i løbet af dagen.

Nu skal der ikke herske tvivl om, at cardio er et effektivt redskab til at forbrænde kalorier, og for de fleste skader det bestemt heller ikke at være mere fysisk aktiv. Men der kan nu alligvel være flere problemer forbundet med at bruge cardio som en vægttabsstrategi.

Det kan som sagt være effektivt i forhold til at forbrænde kalorier. Men sætter man det i relation til et varigt vægttab, så er det bestemt ikke sådan, det forholder sig. Har du sat dig for at tabe dig, er du måske i starten motiveret til at jogge afsted på løbebåndet i flere timer om ugen.

Men hvordan vil det gå, når motivationen er væk? Er det realistisk at blive ved, hvis du måske ikke finder nogen glæde ved det? Er det holdbart at blive ved med det uden at gå helt død i det?

Faktisk er kalorieforbrændingen under cardio ikke tilnærmelsesvis så høj, som mange forestiller sig. Som du også kan læse om i artiklen om forbrænding, så har selve træningen en forholdsvis lille effekt på den samlede mængde forbrænding. Især når vi tænker på, hvor udmattende træning kan føles. Tager du en halv times tur på løbebåndet i joggetempo, forbrænder du omtrent 250-300 kalorier.

Desuden er der en forbindelse mellem det fysiske aktivitetsniveau og kalorieindtag. Hos nogle mennesker ser man, at de indtager flere kalorier, når træningsmængden øges. Enten fordi de begynder at spise mere, da de tror, at de har forbrændt langt flere kalorier, end hvad de rent faktisk har, eller fordi den øgede træningsmængde gør dem mere sultne.

Det er selvfølgelig noget af et paradoks, hvis vægttab er grunden til, at man overhovedet vælger at dyrke cardio.

Kalorieindtag vs. Kalorieforbrug

Så spørgsmålet er, om det i virkeligheden er mere hensigtsmæssigt at placere fokusset på indtagelsen af færre kalorier gennem kosten end at forbrænde kalorier gennem cardio og træning i det hele taget. Til det vil svaret for det fleste være ja, og det bakker videnskaben op om.

Det vil generelt være lettere og mere holdbart at opnå et vægttab ved at spise færre kalorier end at dyrke mere motion.

Vis dette opslag på Instagram

 

Et opslag delt af Frederik Hecht (@frederik.hecht)

Hvad med sundheden?

Måske undrer du dig over, hvordan jeg kan finde på at tale imod cardio, nu hvor det har flere sundhedsmæssige fordele?

Faktisk viser det sig, at vægttræning er lige så effektiv til at skabe kardiovaskulære forbedringer i kroppen, og som bonus vil man også have lettere ved at øge sin muskelmasse samt styrke. Og det er ret nice.

Dertil er der også højintens intervaltræning (HIIT), som er en form for aerobisk træning, hvor man blander træningsintervaller med høj intensitet, efterfulgt af træningsintervaller med lav intensit.

HIIT har vist sig at have en gavnlig effekt på kredsløbet, og det tyder på, at så lidt som 15 min. er nok til at skabe denne effekt.

Det er ret fedt, hvis man gerne vil lave lidt ekstra konditionstræning udover vægttræningen, men man ikke gider at spilde sit liv på den forpulede crosstrainer.

Alt det jeg skriver er ikke for demotivere dem, som er glad for at lave cardio. Hvis det lige netop er din kop te, så skal du endelig blive ved med det. Men hvis du ikke synes, at det er så nice igen, så skal du ikke føle dig tvunget til det.

I bund og grund handler det om at gøre det, man synes er fedt.

Opret en gratis bruger på Bodysmart

Få hjælp til vægttab, træning og kost uden at skulle investere i en dyr personlig træner eller online coach.